Gebruik collectemunten
Met
het oog op duurzaa
mheid en onze verantwoordelijkheid als Groene Kerk, heeft het college van kerkrentmeesters in 2018 besloten om de collectebonnen te vervangen door collectemunten. De collectemunten zorgen voor gemak (geen kleingeld nodig) en zijn verkrijgbaar in drie varianten: de rode munten à € 0,50, de gele munten à € 1,00 en de blauwe munten à € 2,50.


De collectemunten zijn te bestellen door het bedrag over te maken op bankrekeningnummer NL30RABO0382204735 t.n.v. Prot. Gem. De Eshof. Wilt u bij de omschrijving uw adres vermelden en het aantal rode, gele en/of blauwe munten dat u wenst te ontvangen?
De collectemunten worden bij u thuis gebracht of per post verstuurd.
U kunt ervoor kiezen het bedrag dat u wilt bestemmen voor de collectes over te maken naar het volgende rekeningnummer: NL30 RABO 0382 2047 35 t.n.v. Prot. Gem. De Eshof kerkrentmeesters. Wilt u bij de omschrijving aangeven waarvoor het bedrag bedoeld is: Kerkinactie/ZWO, Onderhoud gebouw of het Day Care Centrum in Aghaiani. U kunt ook de QR codes gebruiken.

De Eshof heeft een zogenaamde ANBI-status met RSIN-nummer: 803983645.
Zie onze website voor informatie: http://www.pgdeeshof.nl/eshof/index.php/anbi
De aanschaf van collectemunten kunt u bij de belastingaangifte noteren onder de giften.
Als u ervoor kiest om een vast bedrag aan collectemunten per jaar te bestellen en dit gedurende 5 jaar vast te leggen, is zelfs het gehele bedrag bij de belastingaangifte aftrekbaar.
Dit hoeft niet meer notarieel vastgelegd te worden, maar u kunt hiervoor een schriftelijke overeenkomst opstellen met De Eshof. Een formulier voor een 5-jarige overeenkomst kunt u opvragen bij de penningmeester van het college van kerkrentmeesters.
Heeft u nog vragen? Bel of mail dan gerust met de collectebeheerder.
De gegevens van de penningmeester en de collectebeheerder vind u bij het college van kerkrentmeesters.
Een veilige Eshof gemeente
Een veilige Eshof Gemeente, wat is dat?
In de media horen we tegenwoordig veel verhalen over grensoverschrijdend gedrag. Gelukkig hebben we voor zover wij weten binnen onze gemeente nog nooit hier mee te maken gehad en we hopen dat het ook zo mag blijven. Dat wil niet zeggen dat het vanzelfsprekend is en wij niet voorbereid moeten zijn.
Voor de vrijwilligers van de gemeente zijn wij als kerkenraad verantwoordelijk dat ze binnen het kader van de veilige kerk werken. Daarom hebben wij als kerkenraad afspraken gemaakt over wat te doen, mocht iemand vinden dat hij of zij grensoverschrijdend gedrag van een van de vrijwilligers ervaart of ervan hoort. Die afspraken willen we graag met jullie delen.
Allereerst betreffen deze afspraken het gedrag van vrijwilligers die namens of vanuit de kerk een activiteit doen, zgn “kerkelijk werkenden”. Een kerkelijk werkende is iemand die binnen de gemeente betaald of onbetaald een taak uitvoert en hiervoor door de kerkenraad is aangesteld (direct of indirect). Best een moeilijke beschrijving, maar het betreft concreet de dominee, predikant assistenten, kerkenraad, musici, kosters, medewerkers kinderdienst, welkom, beeld, geluid, liturgische werkgroep, etc. Binnen onze gemeente zijn dat zo’n 80 mensen.
De afspraken gaan dus niet over gemeenteleden onderling, daar heeft de kerkenraad geen verantwoordelijkheid, al kun je ook daarmee bij ons terecht voor een luisterend oor en hulp.
Mocht je naar jouw gevoel grensoverschrijdend gedrag van een kerkelijk werkende ervaren of ervan horen, aarzel dan niet en neem dan contact op met iemand van de kerkenraad.. We hebben geen oordeel, noch of je het terecht of onterecht als grensoverschrijdend ervaart, noch over de persoon die het gedrag heeft vertoond. We zijn er voor beiden. In overleg met jou bepalen we vervolg stappen.
Er is een verschil tussen seksueel grensoverschrijdend gedrag en ander grensoverschrijdend gedrag, zoals discriminatie, verbaal geweld, etc.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag vindt de PKN zo ernstig dat er een speciaal protocol is opgesteld met professionele experts waar onze coördinatoren of vertrouwenspersonen je naar toe kunnen verwijzen.
Voor de overige vormen van grensoverschrijdend gedrag hebben we binnen de kerkenraad 2 coördinatoren aangesteld die alle meldingen zorgvuldig coördineren en je verder kunnen helpen. Ook hebben we 2 vertrouwenspersonen die geen onderdeel zijn van de kerkenraad waar je terecht kunt.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag vindt de PKN zo ernstig dat er een speciaal protocol is opgesteld met professionele experts waar onze coördinatoren of vertrouwenspersonen je naar toe kunnen verwijzen.
Voor de overige vormen van grensoverschrijdend gedrag hebben we binnen de kerkenraad 2 coördinatoren aangesteld die alle meldingen zorgvuldig coördineren en je verder kunnen helpen. Ook hebben we 2 vertrouwenspersonen die geen onderdeel zijn van de kerkenraad waar je terecht kunt.
De coordinatoren zijn:
- Eunice van Zomeren
- Nel van Rietschoten
De vertrouwenspersoon is:
- Annemieke Huurdeman
We zijn nog bezig met het benaderen van een tweede vertrouwens persoon en zullen jullie hierover informeren als dit gedaan is.
Zoals gezegd, we hopen deze situatie in onze gemeente nooit tegen te komen en tegelijkertijd willen we er op voorbereid zijn. Mocht het wel gebeuren neem dan direct contact op met iemand van de kerkenraad, de coördinatoren of de vertrouwenspersonen, daar zijn we voor.
De kerkenraad van de Eshof
- Nel van Rietschoten
ONTRUIMINGSPLAN
1. Inleiding
In dit ontruimingsplan worden de maatregelen aangegeven die genomen zijn om in geval van calamiteiten de Eshof snel te ontruimen. Naast de organisatie wordt ook informatie gegeven over de alarmnummers en preventieve maatregelen.
Gezien het gebruik van de ruimten van de Eshof zijn 2 verschillende situaties te onderscheiden:
- een calamiteit tijdens een kerkdienst of andere bijeenkomst met een volle kerkzaal.
In het algemeen is hiervan alleen op zondagmorgen sprake (tot 300 personen) - een calamiteit tijdens een ander gedeelte van de week als slechts een beperkt aantal personen aanwezig is ( < 50) verdeeld over de zalen
2. Gegevens Gebouw
Naam object | de Eshof |
Adres | De Veenslag 16 |
Postcode | 3871 NG |
Gemeente | Hoevelaken (Nijkerk) |
Telefoon object | 033-2534790 |
Beheerder | Hans van Eck (tel. tik aan) |
Vervanger |
Jac van Hoeijen (tel. tik aan)
|
Zie voor de gebouwgegevens de gebruikersvergunning. Hierin bevindt zich ook de plattegrond van het gebouw.
Het gebouw, dat slechts uit 1 bouwlaag bestaat, heeft 2 uitgangen.
De hoofdingang van het gebouw bestaat uit een dubbele deur welke naar het manifestatieveld leidt.
Aan de tegenoverliggende kant van het gebouw dient een enkele deur als uitgang.
Op de verhoging naast de preekstoel is een enkele nooddeur aanwezig, die eveneens op het manifestatieveld uitkomt.
Een tweede nooddeur is aanwezig aan de andere kant van het gebouw in het zalengedeelte achter de keuken. Dit is ook een enkele nooddeur in zaal 1 die eveneens aan de kant van het manifestatieveld uitkomt.
Zie bijlage 2 voor de nood- en blusvoorzieningen.
Een tweede nooddeur is aanwezig aan de andere kant van het gebouw in het zalengedeelte achter de keuken. Dit is ook een enkele nooddeur in zaal 1 die eveneens aan de kant van het manifestatieveld uitkomt.
Zie bijlage 2 voor de nood- en blusvoorzieningen.
3. Taken en verantwoordelijkheden
Tijdens een kerkdienst is de koster verantwoordelijk voor het toezicht op een goed gebruik van het gebouw om calamiteiten zoals brand te voorkomen. In geval er zich toch een calamiteit voordoet ligt de verantwoording voor de uit te voeren acties bij de koster.
In geval van andere bijeenkomsten met volle kerkzaal, maar waarbij geen sprake is van een kerkdienst, wordt vooraf met de betreffende organisatie afgesproken wie de leiding heeft in geval van noodsituaties.
Als zich een noodsituatie voordoet is de prioriteitenvolgorde:
- Hulpdienst alarmeren – zie bijlage 1
- Ontruimen van het gebouw
- Hulp aan gewonden of andere hulpbehoevende
- Blussen van een eventuele brand
Op andere momenten als slechts beperkte aantallen mensen aanwezig is, ligt de verantwoordelijkheid van acties bij de beheerder.
In de gebruikelijke ruimtes hangen instructies voor noodsituaties inclusief de vluchtroute.
In de gebruikelijke ruimtes hangen instructies voor noodsituaties inclusief de vluchtroute.
De verantwoordelijkheid van koster/beheerder heeft betrekking op de periode tussen het zich voordoen van een calamiteit en de aankomst van de hulpdiensten.
4. Ontruimingsactie
- In het geval een snelle ontruiming van het gebouw noodzakelijk is, wordt door de koster allereerst de deuren open gemaakt en bij elke deur een ambtsdrager (of andere geschikte persoon) aangesteld om toe te zien op snelle doortocht.
- Na het waarschuwen van hulpdiensten ziet de koster er op toe dat iedereen naar buiten gaat. Voor een ordelijke ontruiming wordt de kerkzaal opgedeeld in vakken. De mensen op de verhoging verlaten de kerkzaal via de nooddeur en de rest via de hoofdingang en de zijdeur.
- Bij de uitgang zorgt een aangewezen persoon voor splitsing van de stromen naar hoofdingang en zijdeur.
- De verzamel plaats voor de ontruiming is het manifestatieveld voor het kerkgebouw.
- De mensen uit de zalen worden afgevoerd via de nooddeur in zaal 1.
- De koster verlaat als laatste de kerk en controleert alle ruimten of deze leeg zijn (ook toiletten). Hij wacht de hulpdienst op en rapporteert zijn bevindingen.
- Als alleen enige zalen met beperkt aantal personen in gebruik zijn, ziet de beheerder toe op snelle ontruiming en controleert dit.
- In geval van brand zorgt koster en/of beheerder voor afsluiten van gas en apparatuur voor zover dat bereikbaar is.
Zie bijlage 1 voor de alarmnummers
5. Instructies/ Incidenten
Om betrokkenen bekend te maken met de procedures worden tenminste eenmaal per jaar de kosters, beheerder en ambtsdragers geïnstrueerd over de procedures, vluchtwegen en blusmiddelen.
Deze instructies worden aangetekend in een logboek (zie bijlage 4).
In dit logboek worden ook eventuele incidenten vastgelegd en daarop genomen maatregelen. Tevensworden controles van de Brandweer en eventuele aanwijzingen hierin vastgelegd.
Om betrokkenen bekend te maken met de procedures worden tenminste eenmaal per jaar de kosters, beheerder en ambtsdragers geïnstrueerd over de procedures, vluchtwegen en blusmiddelen.
Deze instructies worden aangetekend in een logboek (zie bijlage 4).
In dit logboek worden ook eventuele incidenten vastgelegd en daarop genomen maatregelen. Tevensworden controles van de Brandweer en eventuele aanwijzingen hierin vastgelegd.
6. Bijlagen
1. Alarmnummers van hulpdiensten Kosters
2. Plattegrond met nood- en blusvoorzieningen
3. Algemene preventie maatregelen
4. Logboek voor aantekeningen
Algemeen | 112 |
Meander Medisch Centrum | 033 - 850 50 50 |
Huisartsenpost Eemland | 0900 – 3311233 |
Ambulance | 112 |
Brandweer | 112 |
Gemeentehuis Nijkerk |
033 – 247 2222
(landelijk toegangsnummer; 14033)
|
Schets waar div. dingen staan -> blussers; lichtknoppen; gasafsluiter etc.

- Er dient te allen tijde op te worden toegezien dat alle in-, uit- en doorgangen vrijgehouden worden van obstakels.
- Buitendeuren dienen door iedereen van binnenuit gemakkelijk te openen te zijn.
- De vloeren van vluchtwegen mogen nooit, door welke oorzaak dan ook, glad zijn. Vloermatten dienen zodanig aangebracht te zijn dat zij niet kunnen verschuiven en in geen enkel opzicht gevaar voor uitglijden, struikelen of vallen kunnen veroorzaken.
- De aanwezige brandblusmiddelen dienen steeds voor onmiddellijk gebruik beschikbaar en bereikbaar te zijn. Zij dienen zodanig aangebracht te zijn dat altijd duidelijk is waar het materiaal zich bevindt.
- Zelfsluitende deuren dienen nooit in geopende toestand geblokkeerd te worden.
- In het gebouw mogen geen brandgevaarlijke stoffen op andere dan de voorgeschreven wijze aanwezig c.q. opgeslagen zijn.
- Bij het verrichten van brandgevaarlijke handelingen bij reparaties en dergelijke dient altijd de nodige voorzorg in acht genomen te worden.
- Het gebruik van open vuur (kaarsen) is beperkt tot de daarvoor aangewezen plaatsen.
- Bij activiteiten buiten kerkdiensten waar veel mensen verwacht worden (musical, stiltedag) dient een verantwoordelijke voor de veiligheid aanwezig te zijn.
- De aanwezigheid van een sleutelplan is voorwaardelijk.
- De stoelen in de kuil en op de verhoging dienen altijd geschakeld te staan.
Nr. | Datum | Onderwerp | Personen/ actie | Opmerkingen |
Nalaten
Legaat en erfstelling
Legaat en erfstelling mag dan misschien geen populair onderwerp zijn, toch zullen velen van u nadenken wat er met uw bezit moet gebeuren als u er niet meer bent en dat ook willen vastleggen. Het kan zijn dat u graag wil dat na uw overlijden datgene verder gaat waar u zich bij leven voor heeft ingezet of aan heeft bijgedragen. Dat kan één van de vele goede doelen zijn maar dat kan bijvoorbeeld ook ‘de Eshof’ zijn. Als u graag wil dat de toekomst van ‘de Eshof’ ook voor langere tijd verzekerd is, kunt u ‘de Eshof’ opnemen in uw testament.
Testamentair vastleggen kan op twee manieren.
- Een legaat is een bepaling in uw testament die aangeeft dat u een vastgesteld geldbedrag of een bepaald goed nalaat aan een door u gekozen persoon of organisatie, b.v. ‘de Eshof’. U kunt daarbij denken aan een waardevol voorwerp, een effectenportefeuille, etc.
- Een erfstelling is een deel (percentage) van uw bezit dat aan erfgenamen wordt toebedeeld. Als u ‘de Eshof’ als (mede)erfgenaam benoemt, betekent dit dat ‘de Eshof’ in aanmerking komt voor (een deel van) de erfenis.
Nalaten aan een goed doel kan alleen via een testament dat door een notaris is opgesteld. Het is altijd verstandig om vooraf uw persoonlijke wensen te bespreken met een notaris. De notaris kan u informeren en adviseren over de mogelijkheden.
Een prettige bijkomstigheid is dat ‘de Eshof’ als ANBI geregistreerde instelling vrijgesteld is van erfbelasting.
Mocht u vragen hebben, schiet dan één van de leden van het college van kerkrentmeesters aan.
Zie voor namen, e-mailadressen en telefoonnummers de achterpagina van de Rondom.
Namens het college van kerkrentmeesters,
Frits Harmsen.
Informatie
Onder dit menu vindt u allerlei informatieve zaken die betrekking hebben op de Eshof.
Bijvoorbeeld ANBI-gegevens en de documenten rondom de Privacy-wetgeving.
Binnenkort zal hier ook een overzicht van de menu's die u op deze website kunt vinden te zien zijn.